"O marzeniach trzeba mówić głośno i otwarcie, bo nigdy nie wiesz kiedy spotkasz ludzi, którzy pomogą Ci je zrealizować."

piątek, 25 października 2013

Maria Laach



  Boże, użycz mi pogody ducha,
  Abym godził się z tym, czego nie mogę zmienić,
  Odwagi, abym zmieniał to, co mogę zmienić,
  I mądrości, abym odróżniał jedno od drugiego.


Nie lubię Niemiec...
nie dlatego, że...
nie dlatego bo...
Żadnych niezabliźnionych wojennych krzywd,
żadnych animozji po wojennych
Co więcej...
mój najukochańszy w świecie wujek jest 
Niemcem - najprawdziwszym w świecie ;-)))


Nie lubię Niemiec bo...
po prostu nie pasujemy do siebie ;-)))
Jak to się mówi...
"Nie nadajemy na tych samych falach" ;-)))


ale są takie miejsca, które mnie oczarowały,
zauroczyły od pierwszego wejrzenia


Tak właśnie się stało gdy ujrzałam
benedyktyński klasztor Maria Laach
Położony w górach Eifel, nad jeziorem Laacher See
wejście główne do atruim

Założony w 1093 przykład sztuki romańskiej doby Hohenstaufów. 
Przez krótki czas był w posiadaniu jezuitów aby ostatecznie na powrót 
stać się siedzibą Benedyktynów 

Atruim z fontanną
 Opactwo Maria Laach o charakterystycznej sylwetce jest uosobieniem dla romańskiego budownictwa sakralnego z czasów Hohenstaufów.


Wpisane w malowniczy pejzaż widoczne jest z przeciwległych stron jeziora Laacher See, co do dnia dzisiejszego pozwala odczytać jakimi kategoriami kierowali się benedyktyni, jeśli chodzi o topografię – z dala od wszelkich założeń urbanistycznych, najlepiej na górze, wśród gór, nieopodal rzeki, jeziora, czy na wyspie.
fragment wnętrza atruim
Kościół klasztorny stanowi kwintesencję formalnie idealnej świątyni z czasów romańskich za sprawą zarówno jak struktury, jak wyglądu poszczególnych elewacji.

wnętrze kościoła - ołtarz główny

Pod względem architektury wnętrze kościoła zaskakuje oszczędnością środków wyrazu. Nie ma tu na większą skalę dekoracji rzeźbiarskiej, przez co podziały architektoniczne i struktura przestrzenna wnętrza są silnie wyeksponowane. Wnętrze wszystkich naw nakryte jest sklepieniem krzyżowo-kolebkowym z monumentalnymi gurtami, które nadają ciężkości sklepieniu


 Od zewnątrz kościół stanowi zwartą integralną całość składającą się z kubicznych brył.
 Surowe, niemal pozbawione dekoracji rzeźbiarskiej ściany nadają bryle monumentalności i ciężkości, co jest jedną z najbardziej klasycznych cech romanizmu. Korpus nawowy o skromnych, wzbogaconych jedynie fryzami arkadowymi ścianach łączy dwa chóry z poprzedzającymi je transeptami o bogatym zbiorze brył, który potęgują grupy masywnych wież, po jednej na skrzyżowaniu naw i po dwie przy każdym transepcie. Pomimo zastosowania podobnych środków architektonicznych w kształcie zachodniej i wschodniej części kościoła są liczne różnice. 


Zasadniczą różnicą jest dominacja masy wież w chórze zachodnim i blokowe masy długich ramion transeptu oraz wydłużonego przęsła prezbiterium w części wschodniej. W chórze zachodnim ramiona transeptu są krótkie, na zachód od transeptu wysunięta jest jedynie absyda, a wieże wschodnie są mniejsze, dwie boczne wieże nie wydłużają transeptu, a przylegają na zewnątrz do naroży prezbiterium i wschodnich ramion transeptu. Efektem tego jest wrażenie wzajemnej równowagi mas pomiędzy obydwoma chórami, które dekorują mnogo nagromadzone typowe dla sztuki romańskiej motywy architektoniczne, takie jak półfilary, lizeny, fryzy arkadowe. Pełniące rolę funkcjonalną niewielkie okna jednocześnie dekorują elewacje. Oprócz pojedynczych prostokątnych półkoliście zamkniętych okien ściany są przeprute oknami okrągłymi. Ponadto okna wzbogacone są od zewnątrz płaskimi, lecz bogato profilowanymi ościeżami.


Nad opactwem oraz odwiedzającymi go pielgrzymami czuwa Dobry Pasterz


A drogę wskazuje Anioł
Może to nasz 
Anioł Stróż ;-)))


Był to poczatek października...
ale pogoda była zbuntowana....
Szaro jakoś... pochmurnie...


Mimo to widok jeziora...
z unoszącymi się nad nim mgłami
 mocno zapadł mi w serce


i oczywiście koniecznie chciałam się 
tym widokiem z Wami podzielić 


Wraz z tobą, tego samego dnia, przyszło na świat jeszcze 17 milionów ludzi. 
W ciągu 10 lat nauki w szkole miałeś około 17 przyjaciół, z których, gdy skończysz 40 lat, zostanie dwoje. 
Wyrośnie ci 95 kilometrów włosów.
Będziesz się śmiał około 18 razy dziennie i przejdziesz na piechotę odległość równą trzykrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej.
Zjesz 30 ton jedzenia i wypijesz ponad 9 tysięcy filiżanek kawy.
Spędzisz średnio 10 pełnych lat w pracy, 20 lat we śnie, 11 miesięcy w korkach i 2,5 miesiąca czekając na telefon. 12 lat zajmie ci oglądanie telewizji oraz 19 dni poszukiwanie pilota.
I jedynie 1/5 danego ci czasu pozostanie na życie. 
Szanuj każdą chwilę. 
Żyj pełnią życia.


 Drogi

"W życiu dróg wiele jest
Którą wybrać, jak iść
Nie wiemy

A Bóg map nie rozdaje,
Bóg map nie rozdaje
Nie wiesz dokąd iść
A Bóg czasu nie mierzy
Bóg czasu nie mierzy
Nie wiesz czy ci wystarczy sił

Potykasz się, potem wstajesz lub nie
Zależy
Na rozstajach tych dróg może spotkać cię wróg
Co nie wierzy

A Bóg map nie rozdaje,
Bóg map nie rozdaje
Nie wiesz dokąd iść
A Bóg czasu nie mierzy
Bóg czasu nie mierzy
Nie wiesz czy ci wystarczy sił
Na wędrowanie
Na wędrowanie

Mówię tobie: „Wiarę miej
W drodze swojej nie ustawaj
Żebyś doszedł dokąd chcesz
Niech marzenia staną się
Twoja nocą, twoim dniem
Głosem serca w życiu
Kieruj się"

Chciałbym mapę i czas w przybliżeniu choć raz
Mieć podaną
Tymczasem drogi tej z nich
Niczym ostatni bunt
Pokutę da mu
Boże ciężka ta droga
Czemu siły nie dodasz, nie prowadzisz?
Daj mi wiarę i siłę
Popatrz -- znowu zbłądziłem
Cóż poradzić?

A Ty map nie rozdajesz,
Ty map nie rozdajesz
Nie wiem, dokąd iść
A Ty czasu nie mierzysz
Ty czasu nie mierzysz
Nie wiem czy mi wystarczy sił
Na wędrowanie
Na wędrowanie

Mówię tobie: „Wiarę miej
W drodze swojej nie ustawaj
Żebyś doszedł dokąd chcesz
Niech marzenia staną się
Twoja nocą, twoim dniem
Głosem serca w życiu
Kieruj się"


Wraz z ostatnim spojrzeniem na klasztor 
 wypisuję ostatnie słowa dzisiejszego posta...
i choć Niemiec nie lubię...
to polecam wycieczkę do Maria Laach... 
Surowe, kamienne...
swym majestatem zmusza do pokory 
ale jest w nim coś takiego...
że poczułam się jak ukochanym, 
bezpiecznym miejscu z dzieciństwa


Za komentarze pod ostatnim postem...
za Waszą cierpliwość... obecność...
za to, że jesteście
DZIĘKUJĘ 
wzruszyło mnie to, że pomimo mojego ostatniego 
"zaniedbania"
blogowego świata
jesteście, wracacie, myślicie...

A tuż przed snem dostałam 
SMSa, który wyłudził z moich zmęczonych oczu 
kilka łez ;-)))

Doris... 
Dobrze, że jesteś!! 

znalezione na FB

23 komentarze:

  1. Gdy zobaczyłam klasztor na piątym zdjęciu, po prostu oniemiałam, wmurowało mnie. Wyobrażam sobie jakie musi robić wrażenie na żywo! Jak ja uwielbiam takie miejsca zwiedzać...
    Wszystkie zdjęcia są zachwycające. 20 lat snu? u mnie chyba znacznie więcej, tak bardzo lubię spać:) świadomość, że tyle lat przesypiam przerażająca:) ale za to historia pokrzepia serce. Warto wziąć sobie ją do serca i mieć zawsze w nim kwiaty :):)

    OdpowiedzUsuń
  2. Owszem - na żywo robi niesamowite wrażenie... i mam podobnie... lubię zwiedzać.... szczególnie gdy odkryję taką....perełkę ;-)))
    Mówią, że to co dajemy wraca do nas...
    więc chyba jednak warto dawać uśmiech i dobro ;-)))

    OdpowiedzUsuń
  3. ahhhhhhh
    jak tu nie czytac Twoich wpsiów;)
    Szanuj każdą chwilę.
    Żyj pełnią życia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że... czytasz, że wracasz, że się podobają ;-)))

      Usuń
  4. Dziękuje, że dzieki Tobie moglam przez chwilę być tam, gdzie nigdy moja stopa nie stanęła, ze moglam zobaczyć te piekne miejsca, okolice, ktorych nigdy moje oczy nie widzialy.Dziękuję, za piękną historię...i wspanialy post.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie mów nigdy...
      Życie lubi zaskakiwać... czasami nawet pozytywnie ;-)))

      Usuń
  5. Piękne miejsce ...
    Każdy ma takie swoje miejsca, które wzbudzają w nas pozytywne odczucia :-)
    Piekny wiersz...
    Piszesz takie wspaniałe posty, więc jak nie zaglądać i nie wracać :-)
    Buziaki dobranockowe :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :*
      wracaj... wracaj...
      Mam ich jeszcze kilak - będę Wam pokazywać ;-)))

      Usuń
  6. Jezioro rzeczywiście śliczne :)...

    OdpowiedzUsuń
  7. ALE WIDOKI PIĘKNE :)))

    p.s. ja serio u mnie pisałam ... pamiętaj z Kraka to rzut beretem :) :* zapraszam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to... wyglądaj mnie w drzwiach swych ;-)))

      Usuń
  8. Piękne widoki, tylko pozazdrościć mile spędzonego czasu w tak uroczym miejscu :)
    19 dni na poszukiwanie pilota? Hmmm... zdaje mi się, że w moim przypadku dzięki dzieciom mojego brata to nieco więcej mi to zajmie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na łańcuszku przywieś ;-))) na szyję najlepiej :P

      Usuń
  9. Wspaniałe miejsce! Dziękuję za fotorelację! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. będzie ich więcej ;-)))
      Miejsc i fotorelacji ;-)))

      Usuń
  10. Ładna historyjka ocieplająca serce! :)
    wiesz, ja też za Niemcami nie przepadam, nie mogę się do nich przekonać, ale próbuję :)
    w minione wakacje i tak stwierdziłam, że oni sąmilsi niż Polacy!
    .. ale podziwiam wiele w ich kraju... :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraj mają piękny...
      ale ja osobiście wolę Hiszpanię - jest taka jak ja...
      gorąca, roztańczona, zwariowana i nieprzewidywalna...
      Niemcy są za.... sztywni ;-)))

      Usuń
  11. Twoje posty to jak poezja! Na jednym wdechu przeczytałam...cudowne widoki...

    OdpowiedzUsuń
  12. Kasiu, a to miejsce naprawdę bajkowe i pasuje do Ciebie :) :) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawe stwierdzenie...
      ale fakt... poczułam się tam jak... "w moim miejscu"
      Buziaki Maryś

      Usuń
  13. Widzisz, Kasiu nawet tam są miejsca, które będziesz wspominać miło...
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziekuję za pokazanie tego pieknego miejsca !
    może kidyś uda mi się je zobaczyć
    pozdrówka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OO... mam pomysł na... wymiankę ;-)))
      wymienimy się mapami ;-)))

      Usuń


Dajesz mi swój czas - najhojniejszy dar ze wszystkich Dziękuję ;-)))

Stampin Royalty

Stampin Royalty

Digi - Scrap

Digi - Scrap

W Magicznej Kartce

W Magicznej Kartce

od Marty z Harem Soutache, Avrea, Chopiniada

od Klub Kota Jasna8

Pastelowe Candy u Moni

Pastelowe Candy u Moni
14.02.2015

Mikołajek w Palmogrodzie

Mikołajek w Palmogrodzie
Wygrałam i jeszcze za gaulstwo dostałam ;-)))

2gie urodziny

2gie urodziny
15.02.2015

Zielone Candy

Zielone Candy
Wygrałam!!

Pracowania Ajm

Pracowania Ajm
WYGRAŁAAAAM

Candy u Pająka

Candy u Pająka
Dostałam Nagrodę Specjalną!!

Wyróżnienie w ScrapGangu

Wyróżnienie w ScrapGangu

Herbaciane Candy

Herbaciane Candy
WYYYGRAŁAAAM ;-))))))

Candy niespodzianka

Candy niespodzianka
28.02.2014

Walentynkowe Candy

Walentynkowe Candy
WYGRAŁAM

Łączna liczba wyświetleń